Stress bij kinderen: hoe ermee omgaan?

Je hebt ongetwijfeld weleens last van stress. Ook je kind kan ermee zitten. Soms heb je het niet meteen door, want stress uit zich bij een kind niet altijd op de manier die we als volwassene verwachten.

Hoe stress bij je kind herkennen?

Signalen van stress bij je kind kunnen doen denken aan de symptomen van een verkoudheid, zoals:

  • hoofdpijn en buikpijn zonder fysieke oorzaak
  • concentratieproblemen
  • huilen
  • minder zin om te eten
  • slecht of niet kunnen slapen
  • soms ook overgeven of flauwvallen
Ervaart je kind stress, dan uit zich dat anders dan bij jou. Hoe herken je die stress en hoe kan je hem helpen verminderen. Dat lees je hier.

Hoe kan jij stress bij je kind verminderen?

  • Minder druk leggen op je kind. Elke kind kan veel, geen enkel kind kan alles.
  • Positief bekrachtigen, doet wonderen. Prijs wat je kind al kan, dat vergroot zijn zelfvertrouwen. Wie goed in zijn vel zit, kan meer aan en slaagt er beter in om met stressvolle situaties om te gaan.
  • Voor voldoende rust en ontspanning zorgen. Bekijk samen met je kind wat werkt, bijvoorbeeld even de natuur in gaan, wat knutselen, lezen, even lekker niksen …

Wat kan je kind zelf doen voor minder stress?

  • Huiswerk zoveel mogelijk voor het eten maken. Dan gaat er energie naar het hoofd en niet naar de vertering.
  • Regelmatig water drinken.
  • Hardop zeggen wat je moet doen: dat helpt om gerichter aan een taak te beginnen en zorgt voor meer focus.

Deze blog is tot stand gekomen in samenwerking met MyFamilyerkende uitbetaler van het Groeipakket.