Duurzame koffie: een straf verhaal

De ene koffie is de andere niet. Daarom gaat Colruyt Group volop voor duurzame koffie. Voor alle koffies van de huismerken Graindor, Boni Selection Bio en Everyday die uit de eigen branderij komen, worden koffiebonen gekocht van gecertificeerde plantages.

Op naar 100 % gecertificeerde koffie

In 2015 startte het project we met een actieplan voor 100% gecertificeerde koffie. Toen had maar 1,8% van de koffies van de Colruyt Group-huismerken een duurzaamheidslabel. In 2023 is 100 % van alle koffies gecertificeerd.

De koffiebonen komen uit alle ‘terroirs’ ter wereld. Naast Bio en Fairtrade kiest Colruyt Group voor de Rainforest Alliancecertificatie (RFA). Die garandeert dat de plantages voldoen aan strikte regels op sociaal en ecologisch vlak:

  • de koffieboeren, hun gezin en de lokale gemeenschappen beschermen door goede arbeidsomstandigheden te garanderen en duurzame relaties uit te bouwen.
  • de lokale fauna en flora beschermen en water- en bodemvervuiling voorkomen.

Originekoffies 100 % gecertificeerd

Het aroma en de smaak van koffiebonen is afhankelijk van de streek en verschilt dus per koffieplantage. Dat unieke karakter proef je het beste in de originekoffies, want die worden gemaakt van arabicabonen van dezelfde koffieplantage.

Colruyt Group kiest bewust voor originekoffies die hoge kwaliteit combineren met een duurzaam karakter.

De meester-koffiebrander waakt over de smaak

Het is belangrijk dat de smaak van de mengelingen constant blijft. Een moeilijke opdracht, want de smaak van bonen verschilt van oogst tot oogst. Daarom is de tussenkomst van de meester-koffiebrander zo belangrijk. Hij combineert koffiebonen van verschillende herkomsten tot een smaakvolle mengeling.

Bio Kachalu koffie; het resultaat van vormingsprojecten in Colombia

De zachte arabica-koffie Kachalú is het resultaat van Collibri Foundation-projecten die we Colruyt Group in de Colombiaanse regio Santander opstartte. Dat gebeurt in samenwerking met lokale partners. Intussen werd een nieuwe generatie koffieboeren opgeleid. Het versterkte de regionale ontwikkeling, verhoogde de productie en zorgde voor een duurzame koffieteelt.

Deze blog is tot stand gekomen in samenwerking met Boni.