4 fascinerende feiten over ons brein
Ons brein is een complex en veelzijdig orgaan, en recent onderzoek blijft verrassende inzichten opleveren over hoe het werkt. Van de effecten van sociale ervaringen tot de impact van technologie, Prof. dr. Eveline Crone, deelt vier interessante weetjes die je brein op een andere manier kunnen laten zien.
- Afwijzing voelt letterlijk als pijn in je hersenen
Onderzoek toont aan dat dezelfde hersengebieden die actief worden bij fysieke pijn, zoals je knie stoten, ook actief zijn bij sociale pijn, zoals buitensluiting. Zelfs buitensluiting door vreemden kan negatieve gevoelens, minder zelfvertrouwen en een lager gevoel van zingeving veroorzaken. Deze pijnlijke ervaringen laten bovendien littekens achter in je hersenen en kunnen je ervaringen in de toekomst blijven bepalen.
- Vrouwen zijn van nature beter in multitasken dan mannen
Het kan best zo zijn dat vrouwen beter multitasken, maar dat wordt niet verklaard door biologische verschillen. Een werkelijke oorzaak hiervoor is dat je goed kunt worden in multitasken door het veel te oefenen. Dus mannen kunnen net zo goed multitasken als vrouwen, als ze het maar vaak genoeg doen.
- Actief zijn op internet heeft voordelen als je ouder wordt
Ouderen die dagelijks actief zijn op internet hebben minder cognitieve achteruitgang dan ouderen die niet het internet op gaan. Bijvoorbeeld surfen op het internet om informatie op te zoeken met Google houdt ze scherp. Volgens de onderzoekers train je hiermee je hersenen om flexibel te blijven.
Tieners kunnen minder goed multitasken dan jongvolwassenen
Een aantal jaar geleden onderzochten Britse onderzoekers wie er beter waren in multitasken: jongvolwassenen (tussen de 22 en dertig jaar) of tieners (van elf tot zeventien jaar). Wat bleek? Tieners hadden een grotere switch cost dan jongvolwassenen. Het kostte tieners meer moeite als ze meerdere dingen min of meer tegelijkertijd probeerden te doen. Jongvolwassenen waren beter in multitasken.
De vraag is hoe lang dit voordeel voor jongvolwassenen nog blijft bestaan. Tieners krijgen tegenwoordig immers veel ‘training’ in snel wisselen tussen bijvoorbeeld sociale media, schoolwerk, en informatie online opzoeken. Jongeren van nu leren dit al bijna vanaf hun geboorte. Wetenschappers zijn er nog niet over uit of we dit in de toekomst ook in hun hersenactiviteit terug zullen zien. Enerzijds denken wetenschappers dat dit niet kan omdat de prefrontale cortex nog in ontwikkeling is als kind. Anderzijds denken andere wetenschappers dat het juist een voordeel heeft om multitasken te oefenen als je hersenen nog in een vormende fase in je leven zijn.
In samenwerking met Lannoo.