Help je kind een gezond voedingspatroon te ontwikkelen
Eten is niet alleen noodzakelijk, het is vaak ook een sociaal gebeuren. Niets zo gezellig als samen aan tafel genieten van een lekkere maaltijd en een goed gesprek. Niet evident met jonge kinderen die geconfronteerd worden met vreemde smaken en texturen. Hoe leer je je kind op een gezonde manier eten.
Omgaan met moeilijke eters
Voor vele (groot)ouders waarschijnlijk herkenbaar: je tovert een gezonde maaltijd op tafel, maar je kind blijkt ineens geen wortels meer te lusten. Of een gezellig etentje dat eindeloos lijkt te duren omdat er enkel wat met het eten wordt gespeeld. Je slaat aan het twijfelen: moet je boos worden, straffen … of geduldig zijn? Hoe pak je het aan?
Wat?
Het vergt veel geduld om kinderen te leren eten. We proberen de juiste verbindingen te leggen in hun brein en het is belangrijk dat eten een positieve ervaring blijft. Van nature worden we geboren met een voorkeur voor zoete smaken. Het is dan ook niet zo vreemd dat de bittere smaken vaak degene zijn waar kinderen het moeilijk mee hebben. Ook textuur is iets waar ze geleidelijk aan moeten wennen. Zie een kind eerder als een volwassene in wording waarbij ze deze factoren nog moeten ontwikkelen en daarbij is het belangrijk om ze op een positieve manier te ondersteunen en te stimuleren.
Waarom?
De relatie die kinderen met eten hebben ontwikkeld doorheen hun kinderjaren. De smaakontwikkeling start al tijdens de zwangerschap, maar leren eten is vooral trialanderror. Veel smaken, geuren en texturen zijn voor een kind onbekend. Stap 1 is om ze hieraan te laten wennen. Stap 2 is om ze te laten bepalen of ze de smaak lusten. Dat doe je door ze te laten experimenteren en ze vooral de mogelijkheden te bieden om te proberen. Soms kan het tot wel 15 proefsessies kosten voordat kinderen een nieuwe smaak gaan appreciëren. Een laatste gouden regel: straf niet wanneer de maaltijd niet verloopt zoals jij dat gepland had of zou wensen. Kinderen kunnen op die manier een negatief verband leggen en dat wil je echt vermijden.
Hoe?
- Start
De smaakontwikkeling van een kind start al in de baarmoeder. Als je als mama gevarieerd eet tijdens je zwangerschap zullen deze smaken al worden doorgegeven. - Experiment
De volgende stap is om na de fruit en groentepap je kind te laten experimenteren. Spelen met het eten en voelen met hun handen maakt deel uit van de motorische ontwikkeling. Baby’s steken zelden iets in hun mond wat ze niet eerst ‘onderzocht’ hebben. - Proeven
Proeven gaat vaak gepaard met een angst voor het onbekende. Probeer een veilige omgeving te creëren waarbij kinderen meermaals de kans krijgen om iets te proeven. Speel op veilig door altijd een paar dingen op tafel te zetten waarvan je zeker weet dat je kind ze lust, samen met enkele zaken om te proberen. En is je kind in de fase dat er bij alles appelmoes of ketchup hoort? Prima, als dat ervoor zorgt dat er geproefd wordt. - Hoeveelheid
Ga liever niet in discussie over de hoeveelheid. Zelfs eens een maaltijd overslaan is niet erg, mits je dit niet gaat compenseren met tussendoortjes. Als je je kind dwingt om meer te eten, raak je al vlug in een machtsstrijd verwikkeld en creëert dit stress. - Tijd
Hoelang mag het eten duren? Een halfuur zou ruim voldoende moeten zijn. Merk je dat je kind na 5 minuten begint te spelen met zijn eten en de rest van het gezelschap na 15 minuten klaar is? Dan is dat de tijdspanne van jullie maaltijd. - Belonen?
Probeer om nooit te straffen of te belonen met voedsel. Een kind dat zijn groenten niet goed at, geef je beter nog een stuk fruit achteraf dan een ijsje. Maar koppel het nooit aan elkaar: ‘als je dit niet opeet, krijg je geen ijsje’. Want dan gaat je kind om de verkeerde reden eten. Eten lijkt iets ‘vies’, omdat hij of zij er een beloning voor krijgt. Belonen kan ook perfect met een compliment of bijvoorbeeld door het boekje waaruit ’s avonds voorgelezen wordt, te kiezen.