Musiceren op babymaat

23/06/2017Specialist aan het woord

Baby’tjes en muziek, dat is een perfecte combinatie. Ze houden van de klanken en melodieën, maar wist je ook dat muziek een positieve invloed heeft op hun ontwikkeling? Onze lesgeefster Fabienne laat peutertjes tussen 12 en 18 maanden tijdens haar workshop ‘Samen muziek maken’ muziek ontdekken op hun eigen ritme. Benieuwd als we zijn, stelden we haar daar een paar vraagjes over.


Hoe verloopt de workshop ‘Samen muziek maken’ precies?
Met de workshop willen we kindjes op een speelse, fantasierijke, verrassende manier in contact brengen met muziek. Kiekeboe-spelletjes, start-stopmuziek … de activiteiten die we doen sluiten heel nauw aan bij de belevingswereld en de motorische ontwikkeling van de kindjes. Door in kleine groepjes te werken (max. 8 kindjes met hun (groot)ouder(s)) geven we de deelnemers de tijd om alle activiteiten rustig te beleven met hun kindje.  We onderzoeken nieuwe instrumentjes, spelen op de trommel, rammelen met de rammelaar. Iedere keer op een aangepast muziekje met een extra uitdaging aangepast aan hun ontwikkeling. Via de ouders laten we de kinderen ook de puls van de muziek voelen. We maken de maat van de muziek zichtbaar met doekjes. Kortom, de kinderen krijgen een goed onderbouwd muzikaal badje aangepast aan hun leeftijd en ontwikkeling.

Hoe reageren de ouders?
De ouders zijn altijd heel enthousiast. Ze genieten er erg van om dit samen met hun kindje te beleven. In het begin voel ik dikwijls een zekere spanning: zal het wel lukken? Mijn kindje zal toch niet te veel wenen? Maar meestal zijn ze heel erg benieuwd naar wat gaat komen. Achteraf zijn ze dankbaar en erg fier.  Er zijn zelfs ouders die meerdere keren dezelfde sessie volgen met hun kindje. Of ze schrijven hun kindje de volgende keer in samen met de grootouders.

En de kindjes?
In het begin wachten ze wat af, veilig in de schoot van mama en papa. Maar van zodra de handpoppen en instrumentjes tevoorschijn komen, komen de kindjes één voor één los en stappen of kruipen ze door de ruimte. Ieder kindje is anders, reageert anders en dat is helemaal prima. Maar één ding is zeker, naarmate de workshop vordert bloeien de kindjes helemaal open!

Wat vind je zelf het leukst aan je workshop?
De stralende oogjes van de kinderen. Eerst zie ik er een beetje schrik in, dan verwachting en uiteindelijk verwondering. Heel soms is er een traantje bij, maar dat wordt dan heel mooi weggewerkt door de ouders. Vooral om hen te zien genieten van kleine dingen die voor ons zo evident zijn, doet me plezier. Want voor de kindjes is muziek echt een ontdekking. Ik geniet ook erg van de fiere blikken van de ouders. En ik mag de wereld iedere keer opnieuw door de ogen van een kind bekijken.

Zijn er leuke momenten die je je nog herinnert?
Tijdens de stop-startactiviteit krijgen de kinderen een liedje te horen met stops in geprogrammeerd. Wanneer de muziek plots stopt krijg je altijd leuke reacties van de kindjes. Oooh, roepen ze of ze beginnen gewoon zelf te zingen. Eén keer was er een kindje dat zo boos werd omdat de muziek onderbroken werd dat hij begon te huilen en te krijsen. Wanneer de muziek terug startte, werd hij op slag terug vrolijk en het krijsen stopte meteen. Dit herhaalde zich iedere keer opnieuw. Alle mama’s en papa’s moesten lachen natuurlijk. Maar het leukste was, dat dat kindje wel duidelijk hoorde wanneer het liedje echt gedaan was en het dus geen stop was. Op dat moment zei hij vrolijk: “’t Is gedaan!”.

Doe ook mee met de workshop van Fabienne en laat je kindje de wondere wereld van muziek ontdekken. Schrijf je in!