5 redenen om gefermenteerde groenten te eten

12/03/2018Specialist aan het woord

Wat zijn ‘gefermenteerde’ groenten? Dat zijn groenten die, volledig afgeschermd van zuurstof, in zout of pekel ondergedompeld worden. Zuurkool ken je zeker al. En wist je dat je ook bijna alle andere groenten kan fermenteren? Dat is trouwens ook goed voor je gezondheid. Ik zet even 5 voordelen van fermenteren op een rijtje.

1. Gefermenteerde groenten en fruit kan je veel langer bewaren.

Duizenden jaren geleden, in de tijd dat koelkasten niet bestonden, was dit dé manier om voedsel vers te houden.

2. De techniek van fermenteren kan je makkelijk thuis toepassen.

Je hoeft helemaal geen sterrenchef te zijn of fancy keukenmateriaal te hebben. Fermentatie is een natuurlijk proces dat suikers (koolhydraten) in voeding omzet naar organische zuren.

3. Fermentatie is een gistproces dat zorgt voor gezonde bacteriën die ons algemeen welzijn positief beïnvloeden.

4. Wie gezonde bacteriën zegt, zegt gezonde darmen.

Gefermenteerd voedsel stimuleert de darmflora en voorkomt constipatie.

5. Je wordt minder snel moe

Onze darmen liggen centraal in ons lichaam. Wie daar een probleem heeft, voelt zich algemeen slecht. Gefermenteerd voedsel eten, houdt de werking van onze darmen gezond. Daardoor heb je meer energie.
 

Benieuwd naar deze techniek? 

Ik vertel je er graag over in de workshop ‘Groenten fermenteren’.
Je kan ook meer inspiratie rond puur en gezond eten terugvinden op mijn website hookedbyuncooked.com
 
Tot binnenkort?

groetjes,
Sandra